Kumano Kodo – mistyczna Japonia

Wyobraźcie sobie wędrówkę przez zaczarowany las. Las porośnięty zielonym mchem, wielkimi paprociami, poprzecinany strumykami i wodospadami. Ponad 60 kilometrów pieszo przez tajemnicze, górskie tereny Półwyspu Kii śladami japońskich pielgrzymów. To właśnie Kumano Kodo – nie tylko porządna dawka niesamowitych widoków, ale też żywa lekcja historii…

Od ponad dziesięciu wieków japońscy pielgrzymi przemierzają święte rejony na południu Półwyspu Kii, dawniej nazywanego Kumano. Ich celem jest odwiedzenie Kumano Sanzan, czyli Trzech Wielkich Świątyń: Kumano Hongu Taisha, Kumano Nachi Taisha i Kumano Hayatama Taisha. Po drodze zatrzymują się w malutkich, usianych co kilkaset metrów świątyniach oji by w zadumie oddać hołd kami. Szlaki łączące świątynie nazywane są Kumano Kodo (kodo – „wiele dróg”). Choć pielgrzymka ta jest popularna wśród wyznawców shinto, za granicą jest już mniej znana. Zdecydowaliśmy się na ten trekking na samym początku pobytu w Japonii. Po gwarnej Azji potrzebowaliśmy trochę pobyć ze sobą sam na sam i oderwać się od całego świata. Kilkudniowa piesza wędrówka po Górach Kii wydawała nam się być dobrym pomysłem. To było nasze pierwsze spotkanie z religią shinto.

Kumano Kodo – trasy

Na przestrzeni setek lat wyklarowało się kilka głównych tras Kumano Kodo:

• Nakahechi: rozpoczyna się w Tanabe (choć trekking najlepiej zacząć trochę dalej, w Takijiri-oji) i przecina cały półwysep Kii. Najbardziej popularna z tras z możliwością noclegu w minshuku lub ryokanach.
  • Kohechi: przecina Półwysep Kii z północy na południe. Łączy buddyjski kompleks świątynny Koyasan ze świątynią Kumano Hongu Taisha. Jest to najtrudniejsza z tras z dużymi przewyższeniami. Bardzo utrudniony dostęp do infrastruktury turystycznej i jakichkolwiek sklepów.
  • Ohechi: jej początek również znajduje się w Tanabe. Wiedzie wzdłuż wybrzeża aż do świątyni Fudarakusan-ji. Bardzo długi szlak, ale stosunkowo łatwy (małe przewyższenia).
  • Iseji: prowadzi wzdłuż wschodniego wybrzeża Półwyspu Kii – od świątyni Ise-jingu do Kumano Sanzan. Większa część szlaku to ścieżka wyłożona brukiem. Wędrówka po zróżnicowanym terenie: góry, lasy liściaste, plaże i pola ryżowe.
Szlaki Kumano Kodo
Szlaki Kumano Kodo – Półwysep Kii

Zdecydowaliśmy się na trasę Kumano Kodo Nakahechi ze względu na największą dostępność informacji na jej temat i możliwy (choć mocno ograniczony) dostęp do sklepów spożywczych na trasie. Dlatego też w dalszej części wpisu skupimy się właśnie na niej.

Kumano Kodo Nakahechi

Trasę Nakahechi przeszliśmy z bardzo dużym obciążeniem – nie dość, że dźwigaliśmy wszystkie nasze rzeczy, których używamy podczas naszej podróży dookoła świata (różne kraje, różne warunki pogodowe), to jeszcze mieliśmy w plecakach zapas jedzenia i wody. Ponadto przewyższenia na trasie były całkiem spore. Powyższe okoliczności spowodowały, że dziennie robiliśmy max.15 km.

Jeśli planujesz wędrówkę Kumano Kodo, to przed przejściem do dalszej części postu możesz się zapoznać z poniższymi mapkami z oficjalnej strony Kumano Kodo:

1. Takijiri-oji – Tsugizakura-oji część 1

2. Takijiri-oji – Tsugizakura-oji część 2

3. Tsugizakura-oji – Kumano Hongu Taisha część 1

4. Tsugizakura-oji – Kumano Hongu Taisha część 2

5. Hongu – Koguchi ( Trasa Kogumotori-goe)

6. Koguchi – Kumano Nachi Taisha (Trasa Ogumotori-goe)

Oto plan trasy, którą przeszliśmy:

1. Takijiri-oji – Jujo-oji

Dystans: 7 km

Jedzenie/picie: sklep na początku trasy, automat z ciepłymi i zimnymi napojami w Takahara

Nocleg: na dziko w namiocie przy Jujo-oji. Łazienka, bieżąca woda, ławki.

2. Jujo-oji – Kumasegawa-oji

Dystans: 12.4 km

Jedzenie/picie: sklep 0.8 km za Osakamoto-oji, możliwe również odbicie do sklepu A-Coop (duży wybór produktów) w Chikatsuyu, ok.2 km dłuższa trasa

Nocleg: na dziko w namiocie przy wodospadach przed świątynią Kumasegawa-oji, toalety publiczne w pobliżu

3. Kumasegawa-oji – Hosshinmon-oji (Hongu)

Dystans: 11.4 km

Jedzenie/picie: brak, dopiero na końcu trasy (w Hongu) jest sklep

Nocleg: Kawayu Campground, 800 JPY/osoba/noc, dojazd autobusem do kempingu z Hosshinmon-oji to koszt 760 JPY/osoba

W Hongu polecamy zostać dłużej, nawet na kilka dni. Warto dobrze zwiedzić świątynię Kumano Hongu Taisha i olbrzymią tori górującą nad miastem. W Kawayu, blisko kempingu są darmowe gorące źródła w rzece – dobry relaks po kilkunasto kilometrowym trekkingu.

Odcinek Kawayu-Ukegawa to jakieś 4 dodatkowe kilometry. Przeszliśmy go pieszo, ale jest również możliwy dojazd autobusem za ok.300 JPY/osoba.

4. Ukegawa – Koguchi

Dystans: 13 km

Jedzenie/picie: sklepy na początku i na końcu trasy

Nocleg: Minshuku Momofoku w Koguchi, 8.250 JPY/osoba (kolacja i śniadanie w cenie)

5. Koguchi – Kumano Nachi Taisha

Dystans: 14.5 km

Jedzenie/picie: sklep w Koguchi, sklepy/restauracje/automaty przy Kumano Nachi Taisha

Nocleg: Minshuku Oyado Hana w Nachikatsuura, 3600 JPY/osoba, autobus z Kumano Nachi Taisha do Nachikatsuura to koszt 620 JPY/osoba

Porady

Transport

Do Tanabe dojeżdżają pociągi. Następnie spod dworca kolejowego można złapać autobus do Takijiri-oji za 960 JPY/osoba. Więcej o autobusach na oficjalnej stronie, pod tym linkiem.

Noclegi

Spaliśmy na dziko 2 noce, kilka nocy na kempingu Kawayu (szalał tajfun i musieliśmy go przeczekać w kempingowym garażu 😀 ) i 2 noce w minshuku (rodzaj tradycyjnego, japońskiego hotelu). Jest też możliwość spania w hotelach każdego dnia (osady z hotelami są zaznaczone na mapkach).

Co jeść?

Oczywiście wszystko zależy od Twojego budżetu. My gotowaliśmy sobie sami na maszynce, ale można również stołować się w hotelach.

Z bagażem czy bez?

Słyszeliśmy, że jest też opcja trekkingu „na lekko” na odcinku Takijiri-Hongu. Zostawia się swój bagaż kierowcy i odbiera się go dalej, w umówionym miejscu o konkretnej godzinie. Kosztuje to 6.600 JPY/osoba. Więcej opcji dowozu bagażu tutaj

Kiedy najlepiej?

Maj-październik to najlepsze miesiące jeśli bierze się pod uwagę noclegi w namiocie. Jeśli planuje się noclegi w hotelach, to trekking można robić o każdej porze roku. My wędrowaliśmy na początku września. W ciągu dnia szliśmy na krótki rękaw, a w nocy spaliśmy tylko pod jednym śpiworem.

Czy warto?

Tak, zdecydowanie warto! Jeśli jesteś w Japonii tylko na kilka dni, to polecamy zobaczyć chociaż część Kumano Kodo, np. Kumano Nachi Taisha + Wodospady Nachi, a kolejnego dnia udać się do niesamowitego Kawayu Onsen.